C++ programozás 4. – Kiíratás alapjai

Kiíratás, avagy lássunk már valamit

A programozás során sokszor az a feladat, hogy valamilyen eredményt, vagy épp változók tartalmát írjuk ki a képernyőre. A kiíratás egyszerű kommunikáció a program és a felhasználó között. Ennek használata egyszerű, de vannak fontos szabályok, melyeket be kell tartani.

cout

Kezdetben ezt az utasítást fogjuk kiíratásra használni, az alapvető igényeinket teljesen ki fogják szolgálni. A cout valójában nem egy utasítás, bár működését tekintve akár annak is nevezhetnénk. Valójában ez egy olyan objektum, amely a kimeneti tevékenységekért felel, és működése során egy operátort, a bit eltolás operátorát (<<) felülírva valósítja meg a képernyőre, konzolba történő kiíratást. Itt a << kimeneti operátorként értelmezendő.

A C++ nyelvben a szövegeket idézőjelek “” közé tesszük. Nem macskaköröm, ahogy többször is hallottam. Na még egyszer: idézőjel. Amit ilyen jelek közé írunk, azt a rendszer szövegnek tekinti. A kiíratás során a cout-nak ilyen szövegeket szoktunk megadni, de ezekhez sokszor hozzá is fűzünk valamit. Lássunk akkor erre példákat:

int szam1 = 10;
int szam2 = 20;
int osszeg;
osszeg = szam1 + szam2;
cout << "A szamok osszege:" << endl;
cout << osszeg << endl;

A két kiemelt sorban láthatod azt, hogy a cout-nak odaadhatsz egy szöveget is, valamint egy változót is. A változót a kiíratás során átalakítja szöveggé, így a megjelenítés nem lesz gond. A két sort azonban össze is vonhatod:

cout << "A szamok osszege: " << osszeg << endl;

Fontos momentum, hogy minden egyes pozícióba, ahol valamit hozzá akarsz fűzni az előtte lévő dologhoz, külön << jelet kell használnod. Ebben az esetben az történik, hogy az összeg változó tartalmát, ami egy egész szám, hozzáfűzi a szöveghez, a végére illeszt egy sordobás karaktert és az egészet a standard kimenetre, konzolos alkalmazás esetén a konzol kimeneti ablakában jeleníti meg. Az endl, amelyet rendszerint a sorok végein láthatsz egy új sort fog kezdeni a kiíratáskor annál a pozíciónál, ahol az a kiíratásnál szerepel.

Fontos, hogy az átalakítás csak a kiíratásra korlátozódik, az összeg változó továbbra is azt az egész számot tartalmazza, amivel továbbra is végezhetsz számításokat.

Az összefűzés tekintetében teljesen mindegy, hogy mi az összefűzés sorrendje, maximum a kiíratásnak nem lesz értelme:

cout << osszeg << " a szamok osszege." << endl;

Egy fontos problémára felhívnám a figyelmet, ami sokszor gondot jelent. Tömörítsük még a programunkat, ne számítsuk ki külön változóba az összeget, hanem magába a kiíratásba tegyük bele:

int szam1 = 10;
int szam2 = 20;
cout << "A szamok osszege: " << szam1 + szam2 << endl;

Nézzük meg a következő programot: adott egy egész szám, írjuk ki a kétszeresét.

int szam = 7;
cout << "A szam ketszerese: " << szam*2 << endl; // 14

A kiíratás során a szövegben használhatunk olyan speciális vezérlő karaktereket, melyek valamilyen plusz funkciót adnak hozzá a kiíratáshoz. Ezekből keveset használunk ténylegesen, de azért felsorolom azokat is, amelyek használhatók, csak gyakorlati haszna már nincs. Fontos, hogy ezeket a vezérlő karaktereket minden esetben \ jellel (backslash) vezetjük be, ami a mögötte elhelyezkedő karakternek más jelentést ad.

  • \n – sordobás (új sort kezd ennél a pontnál)
  • \t – tabulátor (alapérték által meghatározott mezőnyit ugrik)
  • \b – backspace (balra egy karakter visszatörlés)
  • \r – visszaáll a kurzor a sor elejére, bármit írunk ezután, a sorban lévő szöveget törli
  • \a – néhány terminálon esetleg megszólaltatja a gép speaker-jét
  • \\ – maga a \ karakter
  • \” – idézőjel

Lássunk erre ömlesztett példákat, minden különösebb magyarázat nélkül:

cout << "foo\bbar" << endl;
cout << "foo\rbar" << endl;
cout << "foo\nbar" << endl;
cout << "Gyakran hasznalt vezerlo karakterek:\n\\n \\\\ \\\"" << endl;
cout << "Elso szam:\t" << 10 << endl;
cout << "Masodik szam:\t" << 20 << endl;
cout << "Harmadik szam:\t" << 30 << endl;

A kiíratásba akár komplexebb dolgok is belekerülhetnek, erre most csak egy példát írnék, a későbbi tananyagokban úgyis lesz több példa is ezekre, melyeket ez alapján meg fogsz érteni. Adott két szám, írd ki a kisebb szám kétszeresét:

int a = 15;
int b = 20;
cout << "A kisebb ketszerese: " << min(a,b)*2 << endl;

Következő lecke: Operátorok

One Reply to “C++ programozás 4. – Kiíratás alapjai”

  1. Pingback: C++ programozás 3. – Változók

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..